کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

سخنان گهربار امام حسن مجتبی (ع)

 

سخنان گهر باری از امام حسن مجتبی (ع)

 

شناخت هدایت

 

«وَ اعْلَمُوا عِلْمًا یقینًا أَنـَّکُمْ لَنْ تَعْرِفُوا التُّقى حَتّى تَعْرِفُوا صِفَةَ الْهُدى، وَ لَنْ تُمَسِّکُوا بِمیثاقِ الْکِتابِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى نَبَذَهُ وَ لَنْ تَتْلُوَا الْکِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ حَتّى تَعْرِفُوا الَّذى حَرَّفَهُ، فَإِذا عَرَفْتُمْ ذلِکَ عَرَفْتُمُ الْبِدَعَ وَ التَّکَلُّفَ وَ رَأَیتُمْ الْفِرْیةَ عَلَى اللّهِ وَ التَّحْریفَ وَ رَأَیتُمْ کَیفَ یهْوى مَنْ یهْوى»

 

به یقین بدانید که شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن که صفت هدایت را بشناسید، و هرگز به پیمان قرآن تمسّک پیدا نمی‌کنید تا کسانى را که دورش انداختند بشناسید، و هرگز قرآن را چنان که شایسته تلاوت است تلاوت نمی‌کنید تا آنها را که تحریفش کردند بشناسید، هر گاه این را شناختید بدعت‌ها و بر خود بستن‌ها را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست و خواهید دید که آن که اهل هوى است چگونه سقوط خواهد کرد.

 

فاصله میان حق و باطل

 

«بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا»

 

بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.

 

آزادى و اختیار انسان

 

«مَنْ أَحالَ الْمَعاصِىَ عَلَى اللّهِ فَقَدْ فَجَرَ، إِنَّ اللّهَ لَمْ یطَعْ مَکْرُوهًا وَ لَمْ یعْصَ مَغْلُوبًا وَ لَمْ یهْمِلِ الْعِبادَ سُدًى مِنَ الْمَمْلَکَةِ، بَلْ هُوَ الْمالِکُ لِما مَلَّکَهُمْ وَ القادِرُ عَلى ما عَلَیهِ أَقْدَرَهُمْ، بَلْ أَمَرَهُمْ تَخْییرًا وَ نَهاهُمْ تَحْذیرًا»

 

هر که گناهان را به خداوند نسبت دهد، به تحقیق، فاجر و نابکار است. خداوند به زور اطاعت نشود، و در نافرمانى مغلوب نگردد، او بندگان را مهمل و سرِخود در مملکت وجود رها نکرده، بلکه او مالک هر آنچه آنها را داده و قادر بر آنچه آنان را توانا کرده است می‌باشد، آنان را فرمان داده تا به اختیار خودشان آن را بپذیرند و نهیشان نموده تا به اختیار خود بر حذر باشند.

 

زهد و حلم و درستى

 

« قیلَ لَهُ(علیه السلام) مَا الزُّهْدُ؟قالَ: أَلرَّغْبَةُ فِى التَّقْوى وَ الزَّهادَةُ فِى الدُّنْیا. قیل: فَمَا الْحِلْمُ؟ قالَ کَظْمُ الْغَیظِ وَ مَلْکُ النَّفْسِ. قیلَ مَا السَّدادُ؟ قالَ: دَفْعُ الْمُنْکَرِ بِالْمَعْرُوفِ»

 

از حضرت امام حسن مجتبى (علیه السلام) پرسیده شد که زهد چیست؟ فرمود: رغبت به تقوا و بی‌رغبتى در دنیا. سؤال شد حلم چیست؟ فرمود: فرو بردن خشم و تسلّط بر نفس. سؤال شد سداد و درستى چیست؟ فرمود: برطرف نمودن زشتى به وسیله خوبى.

[ سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۳ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد

Image result for ‫شهادت امام حسن مجتبی‬‎

شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت و تعزیت باد

[ سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۵ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

نشست کتابخوان مهر ماه


برگزاری نشست کتابخوان در محل کتابخانه

 

 به همت سحر همامی  کتابدار کتابخانه و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، نشست کتابخوان ویژه ماه مهر با حضور علاقه مندان به مطالعه برگزار گردید.در این نشست  کتاب" بیگ نیت: دردسر ساز تمام عیار نوشته لینکلن پیرس" توسط: توتیا نجفی کتاب "سفرهای سند باد نوشته جان یومن " توسط: ضحا زارع، کتاب "هدیه آسمانی نوشته  محسن قدسی پور" توسط: پروانه میرلو، کتاب "این دوچرخه فروشی نیست "نوشته  فهیمه بدخشان توسط: سمیرا برادران و کتاب" 8 قصه از امام جواد (ع) نوشته حسین فتاحی" توسط: زهرا چناقچی معرفی و بازخوانی شد.

 

[ شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۱۸ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بازدید مدرسه

 

بازدید دانش آموزان دبستان شهید فهمیده از کتابخانه جوادالائمه شهرستان قدس

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، همزمان با روز جهانی کودک دانش آموزان دبستان شهید فهمیده از کتابخانه جوادالائمه بازدید کردند.

دراین بازدید سیده فاطمه شکوهی سرپرست کتابخانه ضمن خوش آمد گویی درباره تاریخچه کتاب وکتابخوانی  و سپس  به معرفی کتابخانه وبخش های مختلف آن و انواع خدماتی که در کتایخانه ارائه می شودپرداخت.

در این بازدید دانش آموزان ازبخشهای کودک، امانت، مخزن و مرجع وسایر قسمتها بازدید کردند وبا شیوه ارائه خدمات درهربخش آشنا شدند.

 


[ پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۲ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بزرگداشت حافظ

Image result for ‫روز بزرگداشت حافظ گرامی باد‬‎

[ چهارشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۰۲ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

جلسه شعر خوانی

 

 

 

برگزاری جلسه شعر خوانی در کتابخانه:

 به همت سحر همامی کتابدار کتابخانه، جلسه شعر خوانی کتاب "کله کدو می تونه خودش کتاب بخونه" سراینده: ناصر کشاورز، برای کودکان  3 تا 5 سال کتابخانه خوانده شد و مورد استقبال آنان قرار گرفت.

در این مجموعه، هفت شعر با محوریت کتاب و کتابخوانی با نام‌های «کتاب شعر و قصه، مارزنگی، مثل یک شاپرک، گل‌بازی، شیر عکاس، تخم مرغ و خدای مهربون» به چاپ رسیده‌است.



[ دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۲ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

شهادت امام سجاد (ع) تسلیت و تغزیت باد

Image result for ‫شهادت امام سجاد‬‎

[ چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۰۷ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بازدید دانش آموزان


بازدید دانش آموزان آموزشگاه شهید اطاعتی از کتابخانه جوادالائمه 


 

همزمان با هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولوی دانش آموزان آموزشگاه شهید اطاعتی از کتابخانه بازدید کردند.

دراین بازدید سیده فاطمه شکوهی سرپرست کتابخانه ضمن خوش آمد گویی ابتدا درباره تاریخچه کتاب وکتابخوانی  و سپس  به معرفی کتابخانه وبخش های مختلف آن و انواع خدماتی که در کتایخانه ارائه می شودپرداخت.

در ادامه زندگینامه مولوی و معرفی آثار او وخواندن داستانی از مثنوی برای دانش آموزان انجام شد. در این بازدید دانش آموزان ازبخشهای مخزن ومرجع وسایر قسمتها بازدید کردند وبا شیوه ارائه خدمات درهربخش آشنا شدند.

 


[ دوشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۶ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بزرگداشت مولوی

Image result for ‫بزرگداشت مولانا‬‎

[ يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۰ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

جلسه قصه گویی کودک

  قصه گویی کتاب دلت می خوادماست بخری؟ یه قصه راست بخری؟ درکتابخانه جوادالائمه شهرستان قدس

 

کتاب دلت می خوادماست بخری؟یه قصه راست بخری؟ با حضور تعدادی از اعضای فعال کودک در کتابخانه جوادالائمه شهرستان قدس قصه گویی شد.

به همت سیده فاطمه شکوهی سرپرست کتابخانه جوادالائمه، کتاب دلت می خوادماست بخری؟یه قصه راست بخری؟ از مجموعه کتابهای قصه، بازی ،شادی برای اعضای کودک معرفی وخوانده شد.

کتاب درباره پسری تنبل است که هوس خوردن آش ماست کرده وبرای خرید ماست می رود ودرنهایت نمی تواند کاسه ماست را سالم به خانه بیاورد.هدف کتاب توصیف خصلت ناپسند تنبلی است.

مجموعه «قصه، بازی، شادی» در بردارنده 10  داستان تصویری قدیمی است که دکتر مرتضی خسرونژاد آن ها را با نثری روان و آهنگین بازنویسی کرده است. این مجموعه با تلفیق شگردهای افسانه های ایرانی و قصه های نو و بهره گیری از تصویرهای زیبا و رنگارنگ، فضایی سرشار از لذت و شادی را برای کودکان فراهم کرده است. قصه های این مجموعه را می توان به آسانی تبدیل به نمایش خلاق و جذاب، جهت اجرا در مهدکودک ها و مدارس نمود.

مجموعه 10 جلدی «قصه، بازی، شادی» از مجموعه کتاب‌های بازی و خلاقیت است. نویسنده ی این کتاب تلاش دارد که کودکان را به خلاقیت و تفکر در اندیشه های خودشان ترغیب کند. امین حسن‌زاده، تصویرگری آن را برعهده داشته است. تصویر این کتاب در تصاویر این مجموعه، روش‌ها و سبک‌های گوناگونی را خلق کرده که جذابیت این کتاب را دو چندان کرده است.

مرتضی خسرو نژاد دارای درجه دکترا درفلسفه تعلیم وتربیت ومدیر مرکز ادبیات کودک دانشگاه شیراز است.

 


[ يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۵ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]