کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

برگزاری نشست معرفی کتاب شهید چمران

 

برگزاری نشست معرفی و جمع خوانی کتاب شهید چمران:

 

همزمان با سالروز شهادت فرمانده دلیر جنک تحمیلی شهید مصطفی چمران و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، به همت سحر همامی کتابدار کتابخانه  نشست معرفی و جمع خوانی کتاب شهید چمران نوشته احمد دهقان و از انتشارات مدرسه در محل کتابخانه برگزار گردید. این کتاب با نثری ساده و روان به بیان خاطراتی از دوران تحصیل و جنگ تحمیلی  شهید چمران از زبان خود او می پردازد.


[ پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بزرگداشت دکتر علی شریعتی

 

دکتر على شریعتی‌ به سا‌ل‌ ۱۳۱۲ در مزینان از توابع سبزوار در خا‌نواده‌‌ای‌ مذهبی‌ چشم‌ به‌ جها‌ن‌ گشود پدر او استا‌د محمد تقی‌ شریعتی‌ مردی‌ پا‌ک‌ و پا‌رسا‌ و عا‌لم‌ به‌ علوم‌ .نقلی‌ و عقلی‌ و استا‌د دانشگا‌ه‌ مشهد بود علی‌ پس‌ از گذراندن‌ دوران‌ کودکی‌ وارد دبستا‌ن‌ شد و پس‌ از شش‌ سا‌ل‌ وارد دانشسرای‌ مقدما‌تی‌ در مشهد شد. علا‌وه‌ بر خواندن‌ دروس‌ دانشسرا در کلا‌سها‌ی‌ پدرش‌ به‌ کسب‌ علم‌ می‌ پرداخت‌. معلم‌ شهید پس‌ از پا‌یا‌ن‌ تحصیلا‌ت‌ در دانشسرا به‌ آموزگا‌ری‌ پرداخت‌ و کا‌ری‌ را شروع‌ کرد که‌ در تما‌می‌ دوران‌ زندگی‌ کوتا‌هش‌ سخت‌ به‌ آن‌ شوق‌ داشت‌ و با‌ ایما‌نی‌ خا‌لص‌ با‌ تما‌می‌ وجود آنرا دنبا‌ل‌ کرد.

 شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۳۴ به‌ دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ و علوم‌ انسا‌نی‌ دانشگا‌ه‌ مشهد وارد گشت‌ و رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ را برگزید. در همین‌ سا‌ل‌ علی‌ با‌ یکی‌ از همکلا‌سا‌ن‌ خود بنا‌م‌ پوران‌ شریعت‌ رضوی‌ ازدواج‌ میکند. وجود تفکر خلا‌ق‌ با‌عث‌ شد که‌ معلم‌ شهید در طول‌ دوران‌ تحصیل‌ در دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ به‌ انتشا‌ر آثا‌ری‌ چون‌: ترجمه‌ ابوذر غفا‌ری‌ ، ترجمه‌ نیا‌یش‌ اثر الکسیس‌ خ‌ .کا‌رل‌ و یک‌ رشته‌ مقا‌له‌ها‌ی‌ تحقیقی‌ در این‌ زمینه‌ همت‌ گما‌رد.

معلم‌ انقلا‌ب‌ در سا‌ل ‌ ۱۳۳۷پس‌ از دریا‌فت‌ لیسا‌نس‌ در رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ بعلت‌ شا‌گرد اول‌ شدنش‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ فرانسه‌ فرستا‌ده‌ شد. وی‌ در آنجا‌ به‌ تحصیل‌ علومی‌ چون‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌، مبا‌نی‌ علم‌ تا‌ریخ‌ و تا‌ریخ‌ و فرهنگ‌ اسلا‌می‌ پرداخت‌ و با‌ اسا‌تید بزرگی‌ چون‌ ما‌سینیون، گورویچ‌ و ‌سا‌تر و... آشنا‌ شد و از علم‌ آنا‌ن‌ بهره‌‌ها‌ی‌ بسیا‌ر برد.

دوران‌ تحصیل‌ شریعتی‌ همزما‌ن‌ با‌ جریا‌ن‌ نهضت‌ ملی‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ مصدق‌ بود که‌ او نیز با‌ قلم‌ و بیا‌ن‌ خود و نوشته‌‌ها‌ی‌ محکم‌ و مستدل‌ از این‌ حرکت‌ دفا‌ع‌ مینمود. وی‌ پس‌ از سا‌لها‌ تحصیل‌ با‌ مدرک‌ دکترا در رشته‌‌ها‌ی‌ .جا‌معه‌ شنا‌سی‌ و تا‌ریخ‌ ادیا‌ن‌ به‌ ایران‌ با‌زگشت‌ در هما‌ن‌ دوران‌ نیز فعا‌لیتها‌ی‌ بسیا‌ری‌ در زمینه‌‌ها‌ی‌ سیا‌سی‌ و مبا‌رزاتی‌ و اجتما‌عی‌ داشت‌ که‌ به‌ گوشه‌ای‌ از آن‌ فعا‌لیت‌ها‌ میپردازیم‌ .

در سا‌ل ‌۱۹۵۹ میلا‌دی‌ به‌ سا‌زما‌ن‌ آزادیبخش‌ الجزایر مى‌پیوندد و سخت‌ به‌ فعا‌لیت‌ مى‌پردازد. در سا‌ل ۱۹۶۰ میلا‌دی‌ مقا‌له‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ "به‌ کجا‌ تکیه‌ کنیم‌" را در یکی‌ از نشریا‌ت‌ فرانسه‌ منتشر میکند. در سا‌ل‌ ۱۹۶۱میلا‌دی‌ مقا‌له‌ "شعر چیست‌؟" سا‌تر را ترجمه‌ و در پا‌ریس‌ منتشر مینما‌ید و در هما‌ن‌ اول‌ علت‌ فعا‌لیت‌ در سا‌زما‌ن‌ آزادیبخش‌ الجزایر گرفتا‌ر میشود و در زندان‌ پا‌ریس‌ با‌ "گیوز" مصاحبه‌‌ای‌ میکند که‌ در سا‌ل‌ ۱۹۶۵ در توگو چا‌پ‌ میشود.

در سا‌ل‌ ۱۹۶۱ نیز مقا‌له‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ "مرگ‌ فرانتس‌ فا‌نون‌" را در پا‌ریس‌ منتشر میکند، همچنین‌ در طول‌ مبا‌رزات‌ مردم‌ الجزایر برای‌ آزادی‌ دستگیر میشود و مورد ضرب‌ و شتم‌ پلیس‌ فرانسه‌ قرار میگیرد و روانه‌ء بیما‌رستا‌ن‌ میشود و سپس‌ به‌ زندان‌ فرستا‌ده‌ .میشود. همچنین‌ با‌ مبا‌رزان‌ بزرگ‌ ملتها‌ی‌ محروم‌ نیز آشنا‌ میشود وی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۴۳ به‌ ایران‌ با‌ز میگردد و در مرز ترکیه‌ و ایران‌ توقیف‌ و به‌ زندان‌ قزل‌ قلعه‌ تحویل‌ داده‌ میشود و بعد از چند ما‌ه‌ آزاد و به‌ خراسا‌ن‌ زادگا‌هش‌ میرود. در سا‌ل‌ ۱۳۴۴ مدتی‌ پس‌ از بیکا‌ری‌ ، اداره‌ فرهنگ‌ مشهد ، استا‌د جا‌معه‌ شنا‌سی‌ و فا‌رغ‌ التحصیل‌ خ‌دانشگا‌ه‌ سوربن‌ را بعنوان‌ دبیر انشا‌ء کلا‌س‌ چها‌رم‌ دبستا‌ن‌ در یکی‌ از روستا‌ها‌ی‌ مشهد استخدام‌ میکند، و سپس‌ در دبیرستا‌ن‌ بتدریس‌ میپردازد و با‌لا‌خره‌ به‌ عنوان‌ استا‌دیا‌ر تا‌ریخ‌ وارد دانشگا‌ه‌ مشهد میشود

در سا‌ل‌ ۱۳۴۸ به‌ حسینیه‌ ارشا‌د دعوت‌ میشود و بزودی‌ مسئولیت‌ امور فرهنگی‌ حسینیه‌ را بعهده‌ گرفته‌ و به‌ تدریس‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌ مذهبی‌،‌ .تا‌ریخ‌ شیعه‌ و معا‌رف‌ اسلا‌می‌ میپردازد در این‌ محل‌ است‌ که‌ دکتر شریعتی‌ با‌ قدرت‌ و نیروی‌ کم‌ نظیر و با‌ کنجکا‌وی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ تا‌ریخ‌ ، چهره‌ ها‌ی‌ مقدس‌ و شخصیتها‌ی‌ بزرگ‌ اسلا‌م‌ را معرفی‌ نمود. استحکا‌م‌ کلا‌م‌ ، با‌فت‌ منطقی‌ جملا‌ت‌ با‌ اتکا‌ء به‌خ‌ پشتوانه‌ فنی‌ و عمیق‌ فکریش‌ هر شنونده‌ ای‌ را در کوتا‌هترین‌ مدت‌ سرا پا‌ گوش‌ میسا‌خت‌ و در نیم‌ راه‌ گفتا‌ر تحت‌ تا‌ثیر قرار میداد و سپس‌ به‌ هیجا‌ن‌ می‌ آورد

در سا‌ل‌۱۳۵۲، رژیم‌، حسینیه‌ء ارشا‌د که‌ پا‌یگا‌ه‌ هدایت‌ و ارشا‌د مردم‌ بود را تعطیل‌ نمود، و معلم‌ مبا‌رز را بمدت ‌ ۱۸ما‌ه‌ روانه‌ زندان‌ میکند و درخ‌ خلوت‌ و تنها‌ ئی‌ است‌ که‌ علی‌ نگا‌هی‌ به‌ گذشته‌ خویش‌ می‌افکند و .استراتژی‌ مبا‌رزه‌ را با‌ر دیگر ورق‌ زده‌ و با‌ خدای‌ خویش‌ خلوت‌ میکند از این‌ به‌ بعد تا‌ سا‌ل‌ ۱۳۵۶ و هجرت‌ ، دکتر زندگی‌ سختی‌ را پشت‌ سرخ‌ گذاشت‌ . سا‌واک‌ نقشه‌ داشت‌ که‌ دکتر را به‌ هر صورت‌ ممکن‌ از پا‌ در آورد، ولی‌ شریعتی‌ که‌ از این‌ برنا‌مه‌ آگا‌ه‌ میشود ، آنرا لوث‌ میکند. در این‌ زما‌ن‌ استا‌د محمد تقی‌ شریعتی‌ را دستگیر و تحت‌ فشا‌ر و شکنجه‌ قرار داده‌ بودند تا‌ پسرش‌ را تکذیب‌ و محکوم‌ کند. اما‌ این‌ مسلما‌ن‌ راستین‌خ‌ سر با‌ز زد، دکتر شریعتی‌ در هما‌ن‌ روزها‌ و سا‌عا‌ت‌ خود را در اختیا‌ر آنها‌ میگذارد تا‌ اگر خواستند، وی‌ را از بین‌ ببرند و پدر را رها‌ کنند

در مهر ما‌ه‌ سا‌ل‌ ۱۳۵۳ سا‌واک‌ که‌ غا‌فلگیر شده‌ بود و از محبوبیت‌ علی‌ آگا‌ه‌ او را بدست‌ شکنجه‌ روحی‌ و جسمی‌ سپرد، و میخواستند او را وادار به‌ همکا‌ری‌ نموده‌ و برایش‌ شوی‌ تلویزیونی‌ درست‌ کنند و پا‌سخ‌ او که‌ هیچگا‌ه‌ حقیقتی‌ را به‌ خا‌طر مصلحت‌ ذبح‌ شرعی‌ نکرده‌ است‌ چنین‌ بود " و اگر ".خفه‌ام‌ کنند سا‌زش‌ نخواهم‌ کرد وحقیقت‌ را قربا‌نی‌ مصلحت‌ خویش‌ نمیکنم‌ دکتر در ۲۵ اردیبهشت‌ ما‌ه ۱۳۵۶ تهران‌ را بسوی‌ اروپا‌ ترک‌ گفت‌ تا‌ دورانی‌ جدید را با‌ مطا‌لعه‌ و مبا‌رزه‌ آغا‌ز کند. سر انجا‌م‌ در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ما‌ه‌ ۱۳۵۶ با‌ قلبی‌ عا‌شق‌ ، اندیشه‌ ای‌ پا‌ک‌ ، ایما‌نی‌ محکم‌، زبا‌نی‌ قا‌طع‌، قلمی‌ توانا، روانی‌ آگا‌ه‌ و سیما‌یی‌ آرام‌ بسوی‌ آسما‌نها‌ و آرامشی‌ ابدی‌ عروج‌ کرد و عا‌شقا‌ن‌ و دوستداران‌ خود را در این‌ فقدان‌ .همیشه‌ محسوس‌ تنها‌ گذاشت‌ .

خدایش‌ بیا‌مرزد و راهش‌ پر رهرو با‌د

 

[ دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۰۴ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

عید سعید فطرمبارک

نتیجه تصویری برای عید فطر مبارک

[ شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۹ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

رحلت امام خمینی تسلیت باد

امام خمینی در روز بیستم جمادی الثانی 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهریـور 1281 هجری شمسی ( 24 سپتامپر 1902 میلادی) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانواده ای اهل علـم و هجرت و جهاد پـای بـر خـاکدان طبیعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجری شمسی به ملکوت اعلی پیوست.

مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.

امام خمینی در سن 87 سالگی به ملکوت اعلی پیوست

با مراجعت رهبر فقید ایران در 12 بهمن 1357 و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در 22 بهمن ماه 1357 دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.
با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ 8 ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.

رحلت امام خمینی (ره)

امام خمینی هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را که مـی بایــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نیز تـمام هستیـش را بـرای تحقق هـمان هـدفها بـکار گرفته بـود. اینک در آستـانه نیمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزیزی می کرد که تمام عمرش را برای جلب رضای او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هیچ قدرتی خـم نشده ، و چشـمانش جز برای او گریه نکرده بـود.

سروده های عارفانه اش همه حاکی از درد فـراق و بیان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اینک ایـن لحظه شکـوهمنـد بـرای او ، و جانــکاه و تحمل ناپذیر بـرای پیروانـش ، فـرا مـی رسید. او خـود در وصیتنامه اش نـوشـته است : با دلی آرام و قلبـی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوی جایگاه ابــدی سفر می کنـم و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمن و رحیـم می خـواهـم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد و از مـلت امـیدوارم که عذرم را در کـوتاهی ها و قصـور و تقصیـرها بـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند.

شگفت آنکه امام خمینـی در یکـی از غزلیاتـش که چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم             سالها می گذرد حادثه ها می آید

ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سیزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـی از کار ایستـاد که میلیـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـویت احـیا کرده بـود. بــه وسیله دوربین مخفـی ای که تـوسط دوستان امــام در بیمارستان نصب شده بـود روزهای بیماری و جریان عمل و لحظه لقای حق ضبط شده است. وقتی که گوشه هایـی از حالات معنوی و آرامـش امام در ایـن ایـام از تلویزیون پخـش شـد غوغایی در دلها بر افکند که وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممکـن نیست. لبها دائمـا به ذکـر خـدا در حـرکت بود.

مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره)

در آخرین شب زندگی و در حالی که چند عمل جراحی سخت و طولانی درسن 87 سالگی تحمل کرده بود و در حالیکه چندیـن سرم به دستهای مبارکـش وصل بـود نافله شب می خـواند و قـرآن تلاوت مـی کرد. در ساعات آخر ، طمانینه و آرامشی ملکـوتـی داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانیت خـدا و رسالت پیـامبـر اکرم (ص) را زمـزمه مـی کـرد و بـا چنیـن حــالتی بـود که روحـش به ملکـوت اعلی پرواز کرد. وقتی که خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـویـی زلزله ای عظیـم رخ داده است ، بغضها تـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـی کـه در جـهان بـا نام و پیام امام خمینـی آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد. هیچ قلـم و بیـانـی قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند.

[ چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۵ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

ارتحال امام خمینی تسلیت باد

نتیجه تصویری برای رحلت امام خمینی

[ چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۲ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

کتابخوان خرداد ماه 98

کتاب های طرح کتاب‌خوان خرداد ماه ۱۳۹۸ معرفی شد

کتابخوان خرداد 98


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب «اشغال؛ تصویر سیزدهم» اثر محمدرضا ابوالحسنی از انتشارات روایت فتح، «حکمرانی حکیمانه» اثر مصطفی دلشاد تهرانی از انتشارات دریا، «پول، خدا، بچه‌ها» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات جمال و «هزار و سیصد و هجده ۱۳۱۸» گردآوری علی احمد محرابی از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در طرح کتابخوان خرداد ماه ۱۳۹۸ معرفی شد.

اشغال؛ تصویر سیزدهم

پدیدآور: محمدرضا ابوالحسنی

ناشر: روایت فتح/ تعداد صفحات: ۱۰۳

«اشغال؛ تصویر سیزدهم» روزهایی از سرگذشت یک شهر را تصویر می‌کند. این کتاب، ماجرای ۴۵  روز سخت و پر التهاب از خرمشهر زمان جنگ است. مطالب این کتاب، تصاویر مستندی از جوانمردی و شجاعت سربازان ایرانی است که با تمام توان، با دشمن متجاوز می‌جنگند تا پارۀ تن وطن را به آغوش او بازگردانند.

لحظات و دقایقی که در این کتاب روایت می‌شود، همگی بر صفحات کتاب تاریخ دفاع مقدس کشور ثبت شده است. لحظاتی که رزمندگان از جان‌گذشتۀ ایران، برای باز پس‌گیری خرمشهر، نه از تانک‌های غول‌پیکر دشمن هراسی دارند و نه پرندگان آهنین بمب‌افکن ترسی به دل‌شان می‌اندازد. هیجان و اضطرابی که در صفحات این کتاب موج می‌زند، به خوبی روزهای ناآرام خرمشهر را نمایان می‌سازد. این‌جا حکایت‌ها می‌خوانید از محمدجهان‌آرا و شیرمردان دیگر که تا پیروزی و بیرون راندن دشمن از خاک عزیز وطن، لحظه‌ای آرام نماندند. در بخش‌هایی از کتاب با مردان و زنان دلاوری همراه خواهید شد که زره از ایمان و اراده‌ی پولادین خود ساخته‌اند و کوچه به کوچه و خیابان به خیابان از پی دشمن متجاوز در حرکت‌اند. مطالعۀ این کتاب را به تمام علاقه‌مندان تاریخ دفاع مقدس پیشنهاد می‌کنیم.


حکمرانی حکیمانه

پدیدآور: مصطفی دلشاد تهرانی

ناشر: دریا/ تعداد صفحات: ۳۵۳

«حکمرانی حکیمانه» توصیف و شرحِ منشوری بی‌نظیر از اصولِ حکمرانی و خلافت است.

نام امیرمؤمنان علی علیه السلام و  یاد حکومت کوتاه آن حضرت چنان با توحیدمحوری، آزادی، برابری، دادگری و حقوق انسانی عجین شده است که نمی‌توان از حاکمیت احکام الهی و استقرار توحید سخن به میان آورد و حکومت توحیدمحورانه امیرالمؤمنین علیه السلام را تصور نکرد، نمی‌توان آزادی را تصور کرد و رفتار آزادی‌خواهانه امام علی علیه السلام را تصور نکرد؛ نمی‌توان از برابری سخن گفت و تلاش امام در تحقق برابری انسان‌ها را یاد نکرد؛ نمی‌توان به دادگری اهتمام ورزید و الگوی تمام‌عیار دادگری در حکومت علی علیه السلام را پیش روی ندید؛ نمی‌توان به حقوق انسانی پرداخت و والاترین جلوه‌های پاسداشت حقوق انسانی را در حکومت امام علی علیه السلام بر قلّۀ انسانیت نادیده گرفت.

حکومت امیرمؤمنان علی علیه السلام حکومتی کوتاه بود، ولی آن چه در راه و رسم حکومتی وی در این دوران چهره گشود، همۀ  تاریخ را به نور خود روشن کرد. در این کتاب پس از ذکر مقدماتی دربارۀ معیار و شاخص موفقیت حکومت‌ها و این‌که کدام حکومت حکومتی موفق است، به برخی از شاخص‌های حکومت علوی به عنوان حکومت موفق تاریخ پرداخته شده است؛ شاخص‌هایی نظیر آزادی و آزادی‌گرایی، عدالت و عدالت‌گرایی، انسانیت و انسانیت گرایی، مردم‌سالاری، نفی خودکامگی و خودکامگی‌پذیری، مرزبانی و قانون‌گرایی، نفی اباحی‌گری، حقوق‌مداری، رحمت و محبت ورزی، مدارا و رفق‌ورزی، عدالت و میانه‌روی، صلح‌گرایی.


پول، خدا، بچه‌ها

 پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: جمال/ تعداد صفحات: ۱۶۰

کتاب «پول، خدا، بچه‌ها» به آموزش سبک‌زندگی اسلامی در امور مالی می‌پردازد و به سوالات گوناگون مخاطبان در این زمینه پاسخ می‌دهد. هم‌چنین در عین توجه به معارف ناب اهل بیت علیهم السلام برخی اطلاعات جذاب را نیز به خواننده ارائه می‌کند تا مطالعه کتاب برای وی آسان‌تر شود.

نویسنده در این کتاب به مفاهیم مهمی مانند: کسب و کار، رابطه خدا و رزق و روزی و تلاش برای آن، مفهوم پول و انواع آن، خرید و فروش، اسراف و صرفه جویی، کمک به فقیران و ... پرداخته و با زبانی ساده و قابل فهم و با بهره‌گیری از تصاویر رنگی، درک آن را برای کودک آسان کرده است. استفاده از برخی احادیث، داستان‌ها و ضرب المثل‌ها در این موضوع سبب می‌شود تا اثر گذاری آن در ذهن و حافظۀ کودکان بیشتر شود.
کتاب با قصۀ سرگذشت پول از ابتدا تا به امروز آغاز می‌شود و پس از تعریف پول و انواع آن، موضوعات دیگری مطرح می شود. مطالعۀ این کتاب را به تمام بچه‌هایی که می‌خواهند خوب و زود مفاهیم اقتصادی را بیاموزند، پیشنهاد می‌کنیم.


هزار و سیصد و هجده

گردآوری: علی احمد محرابی

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ تعداد صفحات: ۵۲۴

کتاب «هزار و سیصد و هجده» خاطرات و روزنوشت‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای است که دوره‌های تاریخی گوناگونی از کودکی، نوجوانی، اوضاع خانواده، دوران مبارزه، ریاست جمهوری و رهبری ایشان را  دربر می‌گیرد؛ حوادث مهم تاریخی و ارتباط ایشان با شخصیت‌ها و به خصوص خاطراتی از امام خمینی (ره). ذکر رویدادهای مهم تاریخ معاصر از زبان رهبر انقلاب اسلامی و بیان جزئیاتی که در کتب تاریخی به آن پرداخته نشده است، بر جذابیت این اثر می‌افزاید.
کتاب ۱۳۱۸ را می‌توان خلاصه‌ای از دفتر خاطرات مقام معظم رهبری نامید که متن تصویری و گویای آن، هم‌چون یک فیلم داستانی، از مقابل چشمان خواننده می‌گذرد. روایتی جذاب و خواندنی از ۱۳۱۸ تا بهار ۱۳۹۵.

هر کدام از خاطرات این کتاب عنوانی دارد که خبر از موضوع آن خاطره می‌دهد. برخی از بیانات و مطالبی که در این کتاب ذکر شده، مربوط به جلسات خصوصی ایشان با اشخاص و در ادوار مختلف تاریخی است. سادگی و ایجاز و اختصار این خاطرات، گیرایی و جذابیت موضوعات را دو چندان کرده است. درس‌های بسیار آموزنده‌ای از برگ برگ این کتاب خاطرات می‌توان فرا گرفت. درس‌ها و ناگفته‌هایی که با اشک‌ها و لبخندها همراه هستند و روزهایی را زنده می‌کنند که هرگز در هزارتوی تاریخ گم نخواهد شد.

[ چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۹ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

برگزاری نشست کتابخوان رضوی

برگزاری نشست کتابخوان در محل کتابخانه:


به همت سحر همامی کتابدار کتابخانه، نشست کتابخوان با محوریت نهمین دوره جشنواره رضوی در محل کتابخانه  با معرفی کتب منتخب جشنواره  و با حضور جمعی از اعضای فعال و کتابخوان برگزار گردید.

[ سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۵۹ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

شهادت امیر المومنین تسلیت باد

نتیجه تصویری برای حدیث تصویری ازامام علی

[ شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۱ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

شهادت امیرالمومنین تسلیت باد

نتیجه تصویری برای شهادت حضرت علی تسلیت باد

[ شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۲۷ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

معرفی کتاب ویژه شهادت امام علی (ع)


معرفی کتاب راه و چاه ویژه بزرگداشت شهادت امام علی (ع):

به همت سحر همامی  و به منظور بزرگداشت روز شهادت امیر المومنین علی (ع) نشست معرفی و بلند خوانی کتاب راه و چاه با حضور جمعی از اعضای فعال کتابخانه برگزار گردید.

[ شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۷ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]