کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

معرفی شبکه مجازی کتابخوانان

 

    با هدف انعکاس فعالیت کتابداران، کم کردن فاصله میان کتابداران

     و اعضا در روزهای تعطیلی کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی

   "شبکه مجازی کتابخوانان نهادکتابخانه های عمومی کشور"

در پیام رسان داخلی بله راه اندازی شد.

در شبکه مجازی کتابخوانان ،محتوای ترویجی و فرهنگی برای گروه‌های مختلف سنی تدارک دیده شده و طبق برنامه زمان‌بندی در طول روز منتشر می‌شود.

برای عضویت به آدرس

https://ble.ir/vnmplib

بپیوندید.

 

 

 

[ شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۵۰ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد

[ شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۴۱ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

برنامه های آموزشی غیر حضوری ایام کرونایی

[ پنجشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۴۷ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

مسابقه بزرگ کتابخوانی

[ يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۵۶ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

25 فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری گرامی باد

روز بزرگداشت عطار نیشابوری مبارک باد:

 

فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری، یکی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری قمری است. بنا بر آنچه که تاریخ نویسان گفته اند بعضی از آنها سال ولادت او را 513 و بعضی سال ولادتش را 537 هجری قمری می دانند. او در قریه کدکن یا شادیاخ که در آن زمان از توابع شهر نیشابور بوده به دنیا آمد.از دوران کودکی او اطلاعی در دست نیست جز اینکه پدرش در شهر شادیاخ به شغل عطاری که همان دارو فروشی بود مشغول بوده که بسیار هم در این کار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فریدالدین کار پدر را ادامه می دهد و به شغل عطاری مشغول می شود. او در این هنگام نیز طبابت می کرده و اطلاعی در دست نمی باشد که نزد چه کسی طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاری و طبابت مشغول بوده تا زمانی که آن انقلاب روحی در وی به وجود آمد و در این مورد داستانهای مختلفی بیان شده که معروفترین آن این است که:

"روزی عطار در دکان خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و چند بار با گفتن جمله چیزی برای خدا بدهید از عطار کمک خواست ولی او به درویش چیزی نداد. درویش به او گفت: ای خواجه تو چگونه می خواهی از دنیا بروی؟ عطار گفت: همانگونه که تو از دنیا می روی. درویش گفت: تو مانند من می توانی بمیری؟ عطار گفت: بله، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا برفت. عطار چون این را دید شدیداً متغیر شد و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد."

 عطار قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد​
او بعد از مشاهده حال درویش دست از کسب و کار کشید و به خدمت شیخ الشیوخ عارف رکن الدین اکاف رفت که در آن زمان عارف معروفی بود و به دست او توبه کرد و به ریاضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت این عارف بود. عطار سپس قسمتی از عمر خود را به رسم سالکان طریقت در سفر گذراند و از مکه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در این سفرها بسیاری از مشایخ و بزرگان زمان خود را زیارت کرد و در همین سفرها بود که به خدمت مجدالدین بغدادی رسید.

گفته شده در هنگامی که شیخ به سن پیری رسیده بود بهاءالدین محمد پدر جلال الدین بلخی با پسر خود به عراق سفر می کرد که در مسیر خود به نیشابور رسید و توانست به زیارت شیخ عطار برود، شیخ نسخه ای از اسرار نامه خود را به جلال الدین که در آن زمان کودکی خردسال بود داد. عطار مردی پر کار و فعال بوده چه در آن زمان که به شغل عطاری و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پیری خود که به گوشه گیری از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است.

در مورد وفات او نیز گفته های مختلفی بیان شده و برخی از تاریخ نویسان سال وفات او را 627 هجری .ق، دانسته اند و برخی دیگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولی بنا بر تحقیقاتی که انجام گرفته بیشتر محققان سال وفات او را 627 هجری.ق دانسته اند و در مورد چگونگی مرگ او نیز گفته شده که او در هنگام یورش مغولان به شهر نیشابور توسط یک سرباز مغول به شهادت رسیده که شیخ بهاءالدین در کتاب معروف خود کشکول این واقعه را چنین تعریف می کند که وقتی لشکر تاتار به نیشابور رسید اهالی نیشابور را قتل عام کردند و ضربت شمشیری توسط یکی از مغولان بر دوش شیخ خورد که شیخ با همان ضربت از دنیا رفت و نقل کرده اند که چون خون از زخمش جاری شد شیخ بزرگ دانست که مرگش نزدیک است. با خون خود بر دیوار این رباعی را نوشت:
در کوی تو رسم سرفرازی این است مستان تو را کمینه بازی این است با این همه رتبه هیچ نتوانم گفت شاید که تو را بنده نوازی این است​ مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان مقبره او خراب شده بود به فرمان امیر علی شیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر شد.
 از میان این مثنوی های عرفانی بهترین و شیواترین آنها که به نام تاج مثنوی های او به شمار می آید منطق الطیر است که موضوع آن، بحث پرندگان و درباره یک پرنده داستانی به نام سیمرغ است​

معرفی آثار عطار

آثار شیخ به دو دسته منظوم و منثور تقسیم می شود. آثار منظوم او عبارت است از: 1- دیوان اشعار که شامل غزلیات و قصاید و رباعیات است. 2- مثنویات او عبارت است از: الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، وصلت نامه، بلبل نامه، بی سر نامه، منطق الطیر، جواهر الذات، حیدر نامه، مختار نامه، خسرو نامه، اشتر نامه و مظهر العجایب. از میان این مثنویهای عرفانی بهترین و شیواترین آنها که به نام تاج مثنوی های او به شمار می آید منطق الطیر است که موضوع آن، بحث پرندگان ودرباره یک پرنده داستانی به نام سیمرغ است که منظور از پرندگان سالکان راه حق و مراد از سیمرغ وجود حق است که عطار در این منظومه با نیروی تخیل خود و به کار بردن رمزهای عرفانی به زیباترین وجه سخن می گوید که این منظومه یکی از شاهکارهای زبان فارسی است و منظومه مظهر العجایب و لسان الغیب است که برخی از ادبا آنها را به عطار نسبت داده اند و برخی دیگر معتقدند که این دو کتاب منسوب به عطار نیست.

عطار در میان سه شاعر برجسته تصوف ایرانی، مولوی، سنایی و عطار،کسی است که با هیچ درباری و بارگاهی رابطه نداشته است.

برخلاف سنایی که مقدار زیادی از عمرش را به مداحی گذرانده است و برخلاف مولوی که به هر حال مورد توجه درباریان عصر خود بوده است ، عطار به تحقیق مدح کسی را نگفته است.

درباره عطار چند کتاب مهم نوشته شده است که مهمترین آنها ، دریای جان از هلموت ریتر، شرح احوال عطار از دکتر فروزانفر، زبور پارسی از دکتر شفیعی کدکنی و کتابی درباره عطار از دکتر زرین‌کوب.

وی یکی از پرکارترین شاعران ایرانی به شمار می‌رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتبه‌ای بالا برخوردار بوده‌است؛ چنانکه مولوی درباره او می‌فرماید:

هفت شهر عشق راعطار گشت ماهنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

تندیس پروفسور هلموت ریتر، شرق‌شناس و عطارشناسِ آلمانی در کنار آرامگاه عطار نیشابوری که به سفارش انجمن دوستداران گوته و حافظ ساخته‌شده است.

 

[ شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز بزرگداشت عطار نیشابوری گرامی باد

[ شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز دندانپزشک گرامی باد

[ شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۱۷ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

 

منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

 

 

منابهع10رضوی

 

دریافت منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

منابع بخش کودک

زندگی حضرت معصومه (سلام الله علیها)/ نویسنده: سید محمد مهاجرانی

۱۰ قصه از امام هادی علیه السلام برای بچه ‌ها/ به روایت جعفر ابراهیمی

گنبد خورشید (مجموعه شعر کودک)/شاعر: معصومه مهری

 


منابع بخش نوجوان

نشانه‌ها (قصه‌هایی از زندگی امام رضا (علیه السلام)) / نویسنده: ابراهیم حسن بیگی

مژده گل (داستان‌هایی از زندگی امام هادی (علیه السلام))/ نویسنده: محمود پوروهاب

ستاره من (چهل قصه از زندگی امام رضا (علیه السلام))/ نویسنده: ناصر نادری

 


منابع بخش بزرگسال

امام رضا (علیه السلام)؛ تاریخ و سیره/ نویسنده: محمدباقرپورامینی

حکمت‌های نقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی (علیه السلام))/ نویسنده:‌ جواد محدثی

شاهچراغ (علیه السلام) / نویسنده: جلیل عرفان منش

خورشید رهنمای (پژوهشی در زندگانی و سیره امام هادی علیه السلام)/ نویسنده: ابوالفضل هادی منش

بر مدار آفتاب (ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی)/ نویسنده محمدحسین پورامینی

امام رضا (علیه السلام) و ایران/ نویسنده: سید حسین حر

 

 

 

 

 

[ پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

میلاد حضرت ولی عصر(عج)مبارک

ولادت

 

آقای مهربان ما،مولای ما

روزمیلادت مبارک

[ پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۵۸ ق.ظ ] [ ]

[ ۱ ]

[جشنواره مرور نویسی

 

مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی

 

با توجه به تعطیلی موقت کتابخانه های عمومی سراسر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و با هدف استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ مطالعه، طی اطلاعیه ای بخش دوم جشنواره مرور نویسی اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دبیرخانه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» با صدور دومین اطلاعیه آغاز بخش دوم این جشنواره را با معرفی منابع مسابقه و بارگزاری فایل منابع برای مطالعه و نگارش مرورها و گزارمان ها اعلام کرد.

در این اطلاعیه ضمن تبریک فرارسیدن سال ۱۳۹۹ بر انتخاب کتاب های مورد علاقه از فهرست پیشنهادی، مطالعۀ کتاب و نگارش و ارسال مرور و گزارمان تاکید شده است.

در بخش دوم این جشنواره به‌اقتضای منابعِ در دسترس و نظر همکاران و کارشناسان، فصل بهارانۀ جشنواره با فهرست پیشنهادی از کتاب‌های داستانی و غیرداستانی تألیفی و ترجمه‌ای گشوده می‌شود و در مراحل و فصل‌های بعد بر گونه‌های خاص (داستان فارسی، منابع غیرداستانی و ...) تمرکز خواهد شد.

فایل کتاب‌های پیشنهادی این مرحله، در «کتابخانۀ الکترونیکی» سامانه آموزش کارکنان نهاد بارگزاری شده و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.

همکاران با برگزیدن کتاب مورد علاقه از میان عنوان‌های پیشنهادی، می‌توانند پس از مطالعه، با استفاده از مهارت‌های خود و یا آموزه‌های کسب‌شده در بخش اول جشنواره به نگارش یک مرور، یک گزارمان و یا هردو (یک مرور و یک گزارمان از منبع منتخب، به گزینش و سلیقۀ شرکت‌کننده) اقدام کنند.

قالب نگارش مرور و گزارمان، همچنین نحوۀ ارسال آن متعاقباً در اطلاعیۀ سوم اعلام خواهد شد.

گفتنی است در بخش اول جشنواره با هدف کسب آمادگی و بازخوانی آموزه ها، مطالعۀ دو کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟: مرورنویسی برای مشاورۀ خوانندگان» و درسنامۀ «خدمات مشاورۀ خوانندگان در کتابخانۀ عمومی» پیشنهاد شده بود.

بخش سوم جشنواره به داوری، گزینش و معرفی مرورهای برتر و تقدیم جایزه های نقدی اختصاص خواهد یافت و در بخش چهارم مرورهای برگزیده به شیوة مناسب در اطلاعات منبع شناختی «سامان»، به عنوان سنگ بنای زیرسامانه و شبکۀ «مشاورۀ خوانندگان» در کتابخانه های عمومی ایران بارگزاری خواهد شد.

لازم به ذکر است مراحل و بخش‌های مختلف جشنواره مرورنویسی با مشارکت ادارات‌ کل آموزش و پژوهش، تأمین منابع و امور فرهنگی برگزار

.می‌شود.

مرور

[ دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۶:۵۳ ب.ظ ] [ ]

[ ۱ ]