کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

معرفی کتاب به سیما محمد به سیرت پیغمبر

به سیما محمّد(ص) به سیرت پیمبر

اشعار برگزیده سی و دومین مراسم شب شعر عاشورا (شیراز)

موضوع: حضرت علی‌اکبر(ع)

شعرهای این دفتر برگزیده دوره سی و دوم شعر عاشورا است و می‌توان گفت از رنگ و جلا، ساختار و خلاقیتی منسجم و مؤثر برخوردارند و ضمن نکته‌پردازی و ژرف‌نگری، شور و شتابی متفاوت نسبت به دوره‌های پیش دارد. نزدیک به پنجاه درصد این دفتر حسی‌تر و عاطفه‌مندترند و دارای فهم، حساسیت، اندیشه و نگرش قابل درنگ‌اند، به توصیف‌ها، شیوه‌های بیانی، نمادپردازی‌ها، گیرایی زبان و ایجاد دقایق دقت کنید؛ این همه یعنی جمال در صورت و کمال در معنا، مثل ممدوح اشعار «به سیرت محمّد، به صورت پیمبر»

 تعدادی از شعرا صحنه‌ها را با کلمات چنان معماری کرده‌اند که خواننده از نزدیک میدان عاشورا را می‌بینند و گفت وگوها را گویی بی‌واسطه می‌شنوند، به ویژه شاعران جوانتر که با اتکاء به تخیل غنی و اصالت احساس خویش، مظلومیت و شجاعت و فضای حماسه را به گونه‌ای رنگ‌آمیزی کرده‌اند و به لحظات جان بخشیده‌اند که نمی‌توان دوباره از سر سطر نخواند و تأمل نکرد؛ تا جایی که در تجسم صحنه‌ها و رفت و آمدها گاه صداهایی از کلمات برمی‌خیزند که تا دقایقی در ذهن طنین می‌اندازند.

در سی و دومین شب شعر عاشورایی شیراز؛ مضمون پردازی، تصویرسازی، مفهوم گرایی، تلویح، تداعی‌ها و کشف‌های ماهرانه فراتر از انتظار جلوه کرد و معلوم شد تنها شعر برای شعر گفته نمی‌شود. شاعران عاشورایی پیوسته و خجسته در حال و روز آمدند و در پی اثبات شعر خویش بر گنجینه ادبیات عاشورایی چیزهایی افزودند که آیندگان به آنها بیشتر خواهند پرداخت.

[ چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۵۸ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی