کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

حدیث هفته

قالَ الاْمامُ الجَواد(ع):

نیاز مؤمن به سه چیز

«أَلْمُؤْمِنُ یَحْتاجُ إِلی تَوْفیق مِنَ اللهِ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ»؛

مؤمن نیاز دارد به توفیقی از جانب خدا، و به پندگویی از درون خودش، و به پذیرش از کسی که او را نصیحت کند..

[ دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

شهادت  مظلومانه حضرت جواد الائمه علیه اسلام

شهادت  مظلومانه حضرت جواد الائمه علیه اسلام

این نوگل باغ ولایت و عصمت گرچه کوتاه عمر بود ولی رنگ و بویش مشام جانها را بهره مند ساخت.

آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را که آن امام پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده ، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است.

دوران عمر آن امام بزرگوار 25سال و دوره امامتش 17سال بوده است . معتصم عباسی از حضرت جواد (ع ) دعوت کرد که از مدینه به بغداد بیاید.

امام جواد (ع) در ماه محرم سال 220 هجری به بغداد وارد شد . معتصم که عموی ام الفضل زوجه حضرت جواد بود ، با جعفر پسر مأمون و ام الفضل بر قتل آن حضرت همداستان شدند . علت این امر - همچنان که اشاره کردیم - این اندیشه شوم بود که مبادا خلافت از بنی عباس به علویان منتقل شود.

از این جهت ، درصدد تحریک ام الفضل برآمدند و به وی گفتند تو دختر و برادرزاده خلیفه هستی ، و احترامت از هر جهت لازم است و شوهر تو محمد بن علی الجواد ، مادر علی هادی فرزند خود را بر تو رجحان می نهد.

این دو تن آن قدر وسوسه کردند تا ام الفضل - چنان که روش زنان نازاست - تحت تأثیر حسادت قرار گرفت و در باطن از شوهر بزرگوار جوانش آزرده خاطر شد و به تحریک و تلقین معتصم و جعفر برادرش ، تسلیم گردید.

آنگاه این دو فرد جنایتکار سمی کشنده در انگور وارد کردند و به خانه امام فرستاده تا سیاه روی دو جهان ، ام الفضل ، آنها را به شوهرش بخوراند . ام الفضل طبق انگور را در برابر امام جواد (ع ) گذاشت ، و از انگورها تعریف و توصیف کرد و حضرت جواد (ع ) را به خوردن انگور وادار و در این امر اصرار کرد.

امام جواد (ع ) مقداری از آن انگور را تناول فرمود . چیزی نگذشت آثار سم را در وجود خود احساس فرمود و درد و رنج شدیدی بر آن حضرت عارض گشت.

ام الفضل سیه کار با دیدن آن حالت دردناک در شوهر جوان ، پشیمان و گریان شد ، اما پشیمانی سودی نداشت.

حضرت جواد (ع ) فرمود : چرا گریه می کنی ؟ اکنون که مرا کشتی گریه تو سودی ندارد . بدان که خداوند متعال در این چند روزه دنیا تو را به دردی مبتلا کند و به روزگاری بیفتی که نتوانی از آن نجات بیابی . در مورد مسموم کردن حضرت جواد (ع ) قولهای دیگری هم نقل شده است.

[ دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز بهزیستی و تامین اجتماعی

روز بهزیستی و تامین اجتماعی

۲۵ تیرماه هر سال در کشورمان ایران« روز بهزیستی و روزتامین اجتماعی »نامگذاری شده است. سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است. 

سازمان بهزیستی به منظور نیل به اهداف خود با اتخاذ تدابیر لازم و حمایتهای گوناگون از کودکان نیازمند، زنان و کودکان بی سرپرست، ابن السبیل (در راه ماندگان) و نیز عرضه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعی و هم چنین پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی و غیره با توجه به حفظ ارزشها و کرامات والای انسانی و تکیه بر تعاون و همیاری مردم نیکوکار و همکاریهای نزدیک روحانیون متعهد و سایر طبقات دلسوز کشور تلاش می کند.

بی تردید، سلامت جسم و روان، زیربنایی ترین عامل پیشرفت و تکامل یک جامعه است و امروزه برای دستیابی به این هدف با اجرای برنامه های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی تحت مراقبت قرار می گیرند و سازمانهای ذی ربط با دقت در مواد غذایی و تغذیه، سالم سازی محیط زندگی، توسعه برنامه های مختلف، پیشگیری و غیره مانع بروز بسیاری از امراض و معلولیتها می شوند تا سلامت مردم تأمین شود.

 

[ سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۸ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

21 تیر روز عفاف و حجاب گرامی باد

نامگذاری روز حجاب و عفاف

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

 

توطئه‌ی کشف حجاب

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.

 

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

 

در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهد‌ی تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی‌‌کمال‌آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدائی و به‌ویژه حجاب‌زدائی گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

 

به بهانه تمدن
رضاشاه در 11 آذر 1314 به محمود جم که در پی استعفای فروغی از سمت نخست وزیری جایگزین وی شده بود گفت: «این چادر چاقچورها را چطور می شود از بین برد؟ نزدیک دو سال است که این موضوع، سخت مرا به خود مشغول داشته است؛ خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن های آنها را دیدم، دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است...».


وزیر گفت: اگر شخص اعلی حضرت همایونی پیش قدم شوند، مردم همه تأسی خواهند کرد؛ که از قدیم گفته اند: «الناس علی دین ملوکهم»، شاه پس از شنیدن سخنان او چند لحظه تأمل کرد و در حالی که به نظر می رسید قبلاً در این زمینه هماهنگی شده است، پاسخ داد: بسیار خُب! دیگران که اقدام نمی کنند، منِ پیرمرد حاضرم جلو بیفتم و سرمشق شوم!

 

گوهرشاد در خون
رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.

 

محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.

 

بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لکشر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار (دو هزار نفر) را به قتل رساندند.

 

به جرم عفاف
در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می کردند و در برخی خانه ها به ناچار حمام ساخته شد. کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.

حجاب و عفت
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.

بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

 

 

[ دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز عفاف و حجاب گرامی باد

                                                                 

[ دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۶ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

هفته عفاف وحجاب گرامی باد.

عفاف

"از گشت ارشاد تا چادر المیرا:چون و چراهای حجاب در گفتگوی دانشجویی"

مشخصات کتاب:

عنوان:از گشت ارشاد تا چادر المیرا (چون و چراهای حجاب)
نویسنده: ابوالفضل اقبالی
ناشر: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،‌ قم
سال چاپ:1393

بخشی از کتاب:

آقای شریفی گفت: «اینکه حجاب قانونی در کشور ما نتوانسته آمار جنایت ها و تجاوزات را به صفر برساند به این معنی نیست که بی حجابی می تواند این کار را بکند، زیرا یک پدیده اجتماعی چند علتی است و تنها یک دلیل ندارد. دلایل این آمارها را می توان در مسائلی چون شرایط سخت ازدواج جوانان، بیکاری و عدم اشتغال،‌جامعه پذیری نامناسب و بسیاری دیگر از عوامل جستجو کرد». خانم مرادیان گفت:‌ چطور آمارهای جرم و جنایت در غرب زائیده بی حجابی بوده اما در کشور ما این مسئله چند علتی است»؟

 

کتاب «از گشت ارشاد تا چادر المیرا» طراحی مناظره ای دانشجویی است که در کلاس درس «بررسی مسائل اجتماعی ایران» در دانشگاه مطرح می شود. نظریات موافق و مخالف در خصوص قانونی و اجباری بودن حجاب از سوی دانشجویان و استاد مطرح می شود و از این رهگذر جامعه ایران را با جوامع غربی مقایسه می کند. در این کتاب به صورت خلاصه تمام مباحث اجتماعی مربوط به حجاب به بحث گذاشته شده است و در شرایط کنونی جامعه مطالعه عمیق آن به دانشجویان و اهالی علم توصیه می شود.

کتاب حاضر، بیان بایسته های حجاب و عفاف بانوان در قالب داستان هایی کوتاه است. در این نوشتار سعی شده است ضرورت حفظ حجاب و احکام شرعی آن و نیز آثار و برکات فردی و اجتماعی آن در قالب داستان بیان شده و وضعیت حجاب و عفاف بانوان ایرانی در عصر کنونی به تصویر کشیده شده و مشکلات زنان عفیف در این زمینه منعکس گردد. نویسنده در همین زمینه به بیان دیدگاه دانشجویان در مورد حجاب پرداخته و استدلال های آنان در این زمینه را اعم از مثبت و منفی منعکس نموده است. وی از زبان اساتید دانشگاه، دانشجویان دختر و پسر و نیز برخی از افراد معمولی جامعه به تبیین ارزش های اسلامی مربوط به حجاب و عفاف پرداخته و آفات بدحجابی و بی حجابی و نیز آثار مثبت حجاب را به صورت عملی و ملموس، بیان کرده است.

[ شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۲۳ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

درباره جشنواره رضوی

 

درباره جشنواره رضوی

منزلت و جایگاه ویژة حضرت امام‌رضا علیه‌السلام و وجود مضجع شریف ایشان به‌عنوان امانت و لطف الهی، در سرزمین سربلند ایران اسلامی، موجب برکات بی‌شماری گشته است و وظیفة همة ایرانیان به‌ویژه نهادها و دستگاه‌های متولی فرهنگ عمومی جامعه است تا در پاسداشت ایشان و ترویج فرهنگ منوّر رضوی و احیای ارزش‌های ائمة اطهار علیهم‌السلام از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

در همین راستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چندین سال متوالی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضاعلیه‌السلام در راستای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه مطالعاتی مرتبط با ائمه ‌معصومین علیهم‌السلام به ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام به برگزاری" نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی" اقدام نموده است. این جشنواره هر ساله با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی با موضوع سیرة رضوی و پاسداشت ارزش‌های کریمان و کریمة اهل‌بیت عصمت و طهارت‌ علیهم‌السلام برگزار می‌شود.

استقبال مردم شریف ایران اسلامی و شرکت‌کنندگان بین‌المللی با حضور بیش از ۲۳۸ هزار نفر در ششمین دوره و افزایش نزدیک به سه‌برابری شرکت‌کنندگان در هفتمین دوره از این جشنواره با حضور بیش از ۶۴۸ هزار نفر، در سال ۱۳۹۷ (هشتمین دوره) بیش از ۸۵۸ هزار نفر نمایانگر ظرفیت شایان توجه این جشنواره در ترویج فرهنگ کتابخوانی توأم با معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

از جمله تغییرات صورت گرفته در نهمین جشنواره

افزودن بخش وی‍ژه با موضوع مطالعه سیره حضرت ابن‌الرضا امام جوادعلیهماالسلام

افزودن قابلیت معرفی کتاب دلخواه

افزودن مسابقه نقاشی مکتوب ویژه نوجوانان

افزودن مسابقه پویش نشست کتابخوان ویژه نوجوانان و بزرگسالان به منظور اشاعه بیشتر منابع در گروه های دوستانه و خانوادگی

 

[ سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی

 

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود

[ سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

میلاد امام رضا (ع)

علی بن موسی الرضا (ع)، ملقب به اباالحسن، هشتمین امام شیعیان بعد از پدر بزرگوارشان حضرت امام موسی کاظم (ع) می‌باشد. علی بن موسی (ع) در شهر مدینه از نجمه خاتون متولد شد و در دیار طوس توسط مامون عباسی به شهادت رسید.

آرامگاه حضرت امام رضا (ع) محلی مقدس برای شیعیان محسوب می‌شود و بر اساس گزارشی که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است، بیش از ۲۵ میلیون در بازه زمانی سالانه به این مکان سفر نموده‌اند.

امام رضا (ع) می‌فرماید:
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا
یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند، دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند از ما پیروى مى کردند.
(معانى الأخبار، ص
۱۸۰، ح ۱)

 

[ دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۷ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

روز دختر مبارک باد

                                  

[ سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۱۸ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]