کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

معرفی کتاب به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی

مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)


مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

نوان کتاب :مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
پدیدآورنده : عزیز الله عطاردی
پدیدآورنده : علیرضا هزار
محل نشر :قم
ناشر :دارالحدیث
نوبت چاپ :اول
تاریخ انتشار :1382
تعداد صفحه :311
قطع :وزیری
زبان :عربی ـ فارسی

در این کتاب با جستجوی وسیع و استفاده از امکانات رایانه ای، حدود ۱۲۰ روایت از طریق عبدالعظیم(ع) نقل شده است. ترجمه فارسی این روایات هم آمده است. هم چنین در مقدمه کتاب سه بحث کلی درباره مسند و مسندنویسی، زندگی نامه حضرت عبدالعظیم(ع) و مشایخ و راویان آن حضرت آمده است.

مؤلفان کوشیده اند حتی الامکان روایات را از مصادر اصلی حدیث نقل کنند و برای تسهیل استفاده از مطالب کتاب، فهرست آیات، روایات، اعلام، مصادر، موضوعات کلی احادیث نیز برای کتاب فراهم آمده است.

نکاتى درباره کتاب حاضر: (از مقدمه کتاب)

مسند عبدالعظیم حسنى علیه السلام که هم اکنون پیش روى شماست، حاوى ۱۲۰ حدیث است که ترجمه فارسى هر روایت هم در مقابل آن آمده است. در پاره اى موارد چند روایت، مشابه هم بودند ولى به علت اختلاف در سند، دو روایت جدا تلقى و شماره گذارى شدند.

روایتِ بلند مناجات موسى با خداوند هم که در بحارالأنوار تقطیع شده بود، از آنجا که اختلافاتى در متن آن دیده مى شد، جداگانه آورده شدند.

در آخرین روزهاىِ انجام این مسند، به کتابى تازه متولد شده دست یافتیم که در بیروت منتشر شده بود. این کتاب «المعتمد الشریف شاه عبدالعظیم الحسنى حیاته و مسنده» نام داشت.

با آنکه این اثر به شکل مستقل درباره مسند عبدالعظیم علیه السلام نبوده و به شرح زندگانى وى هم پرداخته است ولى در آنجا که به احادیث رسیده از حضرت عبدالعظیم علیه السلام مى پردازد، بسیار نیکو روایات ایشان را جمع آورى و تبویب مى کند، ولى از آن روى که روایات تقطیع شده را غالبا، مستقل و جدا مى انگارد تعداد روایات کتابش زیاد شده است.[۱]

در کتاب حاضر تلاش رفته است تا روایات رسیده از حضرت عبدالعظیم علیه السلام را از مصادر اولیه نقل کنیم.

در پایان کتاب چندین فهرست فنى قرار گرفته است. از جمله آنها فهرست، موضوعى کتاب است که بدین وسیله خواننده را در یافتن موضوعات خاص و گزیده اى، کمک خواهد کرد.


ادامه مطلب

[ شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶، ۰۴:۰۸ ب.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی