کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بولتن اطلاع رسانی الکترونیک کتابخانه عمومی جوادالائمه علیه السلام شهرستان قدس

بیست دی ماه سالروز شهادت امیرکبیر

بیستم دی ماه سالروز شهادت امیر کبیر ، مدیر مدبر ایرانی بود.

مدیری که در دوره ی صدارتش که فقط سه سال و سه ماه بود ،میراثی تاریخی  و اثرگذار برای ایرانمان بر جای گذاشت .

اقدامات امیرکبیر مخالفت‌های فراوانی را از بیرون و حتی درون دربار به دنبال داشت اما امیرکبیر بی توجه به مخالفت‌ها به تغییرات زیر بنایی واساسی برای پیشبرد کشور پرداخت.و سر انجام همان مخالفت ها منجر به خانه نشین شدن و سپس قتل  او شد .

برخی از فعالیت های ارزشمند این مرد بزرگ عبارتند از :

تأسیس دارالفنون

یکی از مهمترین اقدامات امیرکبیر، تاسیس دارالفنون بود که پس از تلاش‌های بسیار در ۵ ربیع الاول ۱۲۶۸ و فقط ۱۳ روز قبل از قتلش افتتاح شد. این مدرسه در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسه جدید ایران بود که به آموزش علوم و فنون جدید در تهران می پرداخت.

شاهزادگان قاجار نخستین دانشجویان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند.

پس از برکناری امیرکبیر، با وجود مخالفت‌های میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد. ساختمان دارالفنون در خیابان ناصرخسرو در مرکز شهر تهران جای گرفته است.

انتشار وقایع اتفاقیه

سومین روزنامه و اولین روزنامه رسمی دولت ایران وقایع اتفاقیه بود. که اولین شماره آن روز جمعه در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ خورشیدی در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار انتشار یافت. انتشار این روزنامه در راستای اهداف امیرکبیر برای انجام تغییراتی بنیادین در ایران به منظور گام برداشتن در مسیر پیشرفت صورت گرفت.

به دستور امیرکبیر اشتراک این روزنامه برای هر یک از افرادی که از دستگاه دولتی بیش از ۲۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند اجباری بود. در این روزنامه، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به دربار، عزل و نصب‌ها، اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات چاپ می‌شد.

امیر کبیر مدت زمان زیادی مسئولیت این روزنامه را برعهده نداشت؛ زیرا در سال ۱۲۳۰ خورشیدی کشته می‌شود و با قرار گرفتن مسئولیت روزنامه به افراد دیگر، تمام برنامه ها و آرزوهای امیرکبیر به باد می رود.

رسیدگی به وضع مالیه

امیر کبیر زمانی مقام صدرات را برعهده گرفت که خزانه دولت تهی شده بود، بنابراین سروسامان دادن به اوضواع مالیه ایران یکی دیگر از خدماتی بود که امیرکبیر در زمان خود انجام داد.

یکی از مهمترین اقدامات او کاهش حقوق شاه و از سوی دیگر قطع دریافتی های بی حساب و کتابی بود که توسط درباریان و فرمادهای نظامی صورت می گرفت، بود. او برای سامان دادن به اوضاع مالی کشور قوانین دریافت مالیات را سروسامان داد و از همه مهمتر اینکه با رشوه خواری بی رویه ای که در آن زمان در دربار رایج بود مبارزه کرد.

اصلاح وضع چاپارخانه دولتی

امیرکبیر به اصلاح وضع چاپارخانه دولتی پرداخت؛ به صورتی‌که آماده حمل و نقل محصولات پستی به اقصی نقاط کشور شد.

سر و سامان دادن به ارتش

میرزا تقی خان هنگامی به صدرات رسید که امور لشگری نابسامان و سازمان داخلی کشور از هم گسیخته و هرج مرج و ملوک‌الطوایفی در سراسر کشور حکم‌فرمایی داشت فرمانداران در شهرستانها هریک خود را پادشاهی می دانستند و بی نظمی در همه امور رواج داشت.

در همین راستا امیرکبیر، به ارتش سرو سامان داد و مشق و دروس ارتشیان و تسلیحات آن‌ها را پایه‌گذاری کرد. رسم بخشیدن مناصب بی‌شغل را برانداخت و معیار ترفیع صاحب‌منصبان، شایستگی ایشان گشت. مهمات‌سازی در زمان او رشد کرد و توپ‌ریزی و باروت‌سازی تبریز دوباره رونق گرفت.

لباس متحدالشکل

همچنین لباس متحدالشکل نظامی برای سربازان وصاحب منصبان از پارچه وطنی محصول ایران ترتیب داد. او همچنین جیره و مواجب یکسان را برای افسران و سربازان در نظر گرفت.

گروه بندی و رده بندی و مشخص ساختن صفوف ارتش به سبک نظام اروپائی، تهیه و نشر رسالات و کتبی در فنون نظامی، بنای عمارت توپخانه در تهران و چندین سرباز خانه در خارج پایتخت، بنای پاسدارخانه ها و سربازخانه ها و استحکامات نظامی در شهرستان‌ها و مراکز مهم سوق الجیشی، تاسیس دایره آگاهی. 


از امیر کبیر خاطرات و نامه های تامل بر انگیزی مانده است یکی از آنها نامه ی زیر است :


دست خط امیرکبیر

 

قربانت شوم
الساعه که در ایوان منزل با همشیره‌ همایونی به شکستن لبه‌ نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثق‌الدوله حاکم قم را که به جرم رشا و ارتشا معزول کرده‌ بودم به توصیه‌ عمه‌ خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید.فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ امور مملکت به توصیه‌ عمه و خاله نمی‌شود.
زیاده جسارت است،

تقی


در این نامه امیر کبیر با شجاعت و صداقت تمام به شاه یاد آوری کرده است که "اداره مملکت به توصیه عمه و خاله نمی شود"

اما افسوس که کسانی که منفعتشان با حضور بزرگ مردی چون امیر کبیر در خطر افتاده بود سرانجام  توانستند ایران را از داشتن مدیری بزرگ و لایق محروم کنند ..


روحش شاد .

[ يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ق.ظ ] [ ]

[ ۰ ]

بخش نظرات اين مطلب
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی